Munnen er kroppens speil!

Munnen er kroppens speil!

Uttrykket «munnen er kroppens speil» er mer enn et uttrykk, det er en sannhet, fordi det som skjer i munnen påvirker hele kroppen.

I dag vet vi at tilstander i munnen kan avsløre begynnende eller eksisterende sykdommer andre steder i kroppen. En rekke folkesykdommer som for eksempel osteoporose, kreft, hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, diabetes og respiratoriske sykdommer, kan oppdages ved analyse av tannrøntgenbilder.

Oral helse inngår i en helhet, og tannhelsetjenesten har en viktig posisjon i det generelle helsearbeidet. Besøk og kontroller hos tannlegen er ekstremt viktig – for hele kroppen.


Osteodent-studien

Det er forsket mye på bein og benkvalitet i kjever opp gjennom årene, og tannleger har generelt høy kompetanse i å vurdere beinstruktur på røntgenbilder, både intraorale og panoramabilder.

I en stor europeisk studie, «Osteodent», ble korrelasjonen mellom beinstruktur i kjeven og BMD-verdien i hoften og korsryggen tydelig demonstrert. Denne studien er avgjørende for den generelle folkehelsen i Nord-Europa, fordi den beviser at tannleger enkelt og effektivt har muligheten til å forutse og oppdage beinskjørhet hos sine pasienter.


Et forebyggende tiltak

Bonebrox har, i samarbeid med fakultet for odontologi ved Malmö Universitetet, utviklet et program og en metode som gjør det mulig å forutsi om pasienter er i faresonen for å få beinskjørhet. Basert på data fra Osteodent-studien er det nå utviklet en teknologi hvor tannleger på et digitalt røntgenbilde av premolarområdet i underkjeven automatisk kan evaluere trabekulær struktur i en ROI (Region of Interest).

Sammen med spørsmål om tidligere fragilitetsbrudd, arvelighet og mulig medisinering, kan pasienter med dette grunnlaget få beskjed om de er i fare for brudd forårsaket av osteoporose.

Et vanlig røntgenbilde hos tannlegen kan nå gi pasienter innsikt i egen benhelse, og med dette kunne forbygge beinskjørhet ved helsefremmende tiltak og endring i livsstil.


Hvorfor en bentetthetsanalyse?

– Fornøyde og takknemlige kunder
– En enkel metode i en klinisk hverdag
– Verdiøkning til klinikker som tilbyr muligheten
– Forhindrer unødvendige og alvorlige helseplager hos pasienter
– Store økonomiske fordeler