Solen – mer enn bare en fin brunfarge!

Som du kanskje har hørt før er det viktigste næringsstoffet mot benskjørhet, kalsium, som hjelper deg med å bygge et sterkt skjelett. Veien til kalsiumrike produkter er ikke lang siden den finnes i de fleste meieriprodukter i dag, men også grønne grønnsaker som brokkoli. Derimot er dessverre ikke bare nok med kalsium – for at kroppen skal kunne ta opp kalsiumet du får i deg trenger du også D-vitamin.

D-vitamin (ikke bare et vitamin, men også et hormon) produseres i huden når du er i solens UVB-stråler, men finnes også i matvarer som fet fisk, melk, egg, kjøtt, sopp og margarin. D-vitamin sikrer at kroppen er i stand til å absorbere kalsiumet og dermed bygge et sterkt skjelett. I Skandinavia er dessverre solen for svak om vinteren til å stimulere produksjonen av D-vitamin, noe som kan være en forklaring på den høye forekomsten av benskjørhet.

I disse herlige sommertidene trenger du imidlertid ikke være så lenge i solen for å få i deg nok D-vitamin. Det holder med omtrent 15 minutters sol på armene og ansiktet midt på dagen for en person med lys hud. Personer med mørkere hud trenger mer UV-stråling for at D-vitaminet skal stimuleres, ettersom mørkere hud filtrerer ut mer UV-stråling.

Så ut og nyt den strålende solen, men i moderat mengde!